Lider du av tanntap? Tannlege Baggethun har bred erfaring med implantatbehandling

I dag er det fullt mulig å erstatte nesten samtlige tapte tenner ved å sette inn tannimplantater. Dette er en behandling hvor man som pasient får en liten titanskrue operert inn i kjevebenet. Her er hensikten å erstatte den manglende roten. Videre festes en krone eller en bro på skruen.

Å bruke implantater som tannerstatning gjør at man kan få tenner som sitter fast, og samtidig ser helt naturlige ut. Behandlingen er en godt gjennomprøvet behandlingsmetode.

Har du opplevd tanntap? Hos Tannlege Baggethun står vi klare til hjelpe deg. Bestill time i dag så kartlegger vi et behandlingsforløp sammen.

Slik foregår behandlingen

Siden titan aksepteres av kroppen, nesten på lik linje som om det hadde vært kroppens eget vev, bidrar dette til at en pasient kan få nye røtter i titan som vokser fast i kjevebenet. Tannkirurgen fester titanskuen og tannimplantatet i kjeven.

Videre festes et mellomstykke (distanse). Denne monteres som en forlengelse av implantatet og skal fungere som feste for tannerstatningen. Kronen eller en bro skrues fast på mellomstykke.

Før du som pasient kan begynne behandlingen, er det viktig at du er frisk. Likevel kan pasienter med kroniske sykdommer få utført tannimplantater, i noen tilfeller. For å få et langvarig og stabilt resultat er det viktig å ha en frisk munnhule hvor tannkjøttproblemer og andre infeksjoner er under kontroll.

Det forekommer sjelden problemer for pasienter med høy alder. Du bør ikke røyke i samband med behandlingen da dette kan føre til komplikasjoner med bentap.

Kan det forekomme komplikasjoner ved implantatbehandling?

Implantatbehandling foregår ved hjelp av lokalbedøvelse og er helt smertefritt. Pasienten kan imidlertid føle en hevelse og noe smerte dagen etter behandlingen. Det forekommer svært sjeldent alvorlige eller omfattende komplikasjoner.

Dagens implantatbehandling gir svært gode resultater, men sjansen for at implantater ikke fester seg godt nok, eller løsner over tid, eksisterer. Det finnes også biologiske faktorer som kan føre til et uheldig resultat. Blant annet kan pasienter som røyker få en dårligere prognose enn pasienter som ikke røyker.

Dersom du opplever at titanskruen, distansen eller broskruen løsner og små skiftes, må du tilbake til tannlegen for å ordne dette.

Hvilke fordeler kan jeg oppnå med tannimplantater?

Det finnes flere alternativer for å erstatte manglende tenner. De vanligste metodene for pasienter som mangler en eller to tenner, er imidlertid tannimplantater og broer. Dersom du velger implantat vil tennene rundt skånes for sliping, og de fleste tennene får være i fred. Dette fører til bedre tannhelse, samt færre besøk til tannlegen på sikt.

Når man mister tenner er det mange som velger helprotese eller delprotese. For økonomiens skyld er tannproteser ofte et godt valg, men mange personers form på underkjeven kan være en utfordring i forbindelse med tannprotese.

Blant annet kan enkelte oppleve at den nedre protesen blir bevegelig når man tygger eller snakker. Proteser bruker samtidig tannkjøttet som støtte. Dette kan bidra til irritasjon. Med et tannimplantat kan du erstatte protesen, enten helt, eller bruke det sammen med protese for å minske irritasjonen.

Hvordan kan jeg bevare tannimplantatet best mulig?

Du bør blant annet være nøye med munnhygiene og renholdsrutinene dine. Disse faktorene forebygger betennelser omkring implantatene. Det er anbefalt å gjennomføre tannbørsting minst to ganger hver dag.

I tillegg bør du bruke implantattråder eller andre mellomromsbørster, slik kan du rengjøre helt nede ved tannkjøttskanten og rundt implantatskruen.

Sammen med profesjonell rengjøring hos tannlegen, vil dine daglige renholdsrutiner øke implantatenes levetid. Tannlegen gir deg grundig informasjon om hvordan du skal gjøre ordentlig munnstell.

Hva må jeg betale for implantatbehandlingen?

En implantatbehandling er en ganske omfattende og kostbar behandling. Derfor bør du få et skriftlig kostnadsoverslag før behandlingen begynner. Prisen avhenger av antall implantater som skal settes inn, og konstruksjonen som skal festes til implantatene.

Du er alltid i trygge hender hos Tannlege Baggethun

Tannlege Baggethuns dyktige tannlege skjønner godt at en implantatbehandling kan høres ut som en stor behandling, selv om dette er et inngrep som tannlegen har gjort veldig mange ganger tidligere. I den forbindelse er vårt hovedfokus at du som pasient skal ha det så bra og trygt som mulig, både før og etter inngrepet.

Hos oss har vi bred erfaring, og vi vet hva som må til for at behandlingen blir så skånsom som mulig. Ved bruk av moderne teknologi blir implantatet perfekt tilpasset din kjeve. Dermed blir inngrepet både effektivt og nøyaktig.

Lurer du på om du trenger implantater? Kom innom hos oss så ser vi på din munnhelse, og gir deg faglige råd.