Tannkjøttsykdommer

Blør du ofte fra tannkjøttet? Derfor bør du ta kontakt med tannlegen umiddelbart

Det er lurt å oppsøke tannlegen dersom du blør fra tannkjøttet. Hos Tannlegene Baggethun finner vi årsaken til blødningene og potensielle andre tannkjøttproblemer som for eksempel betennelse i tannkjøttet.

Det er også verdt å vite at en tannkjøttbetennelse kan utvikle seg uten at du nødvendigvis er klar over det, altså med milde eller moderate symptomer.

Har du spørsmål om tannkjøttsykdommer eller ønsker å bestille time? Ta kontakt med oss i dag, så er vi klare til å hjelpe deg.

Tannkjøttsykdommene deler vi inn i to grupper

En tannkjøttsykdom er en sykdom som hovedsakelig rammer tannkjøttet, men som også kan ramme fibre omkring tannroten, som igjen kan føre til at tennene løsner. Vi deler gjerne sykdommene inn i to grupper, periodontitt og gingivitt.

Periodontitt

Periodontitt er en betennelse i vevet rundt tennene. Betennelsen rammer med andre ord fibre som er der for å feste tennene i både kjevebenet og tannkjøttet. En slik betennelse kan i verste fall gjøre at tennene løsner.

For å behandle periodontitt på best mulig måte bør man gå jevnlig til tannlegen slik at man får undersøkt og renset munnen. På denne måten holdes sykdommen i sjakk. Målet med behandlingen er å redusere infeksjonen og dermed minske risikoen for en videre utvikling av periodontitt.

Gingivitt

Gingivitt er en betennelse som oppstår i kanten av tannkjøttet. Dette er en sykdom man enkelt kan få, men like enkelt kan bli kvitt. Gingivitt finnes imidlertid i to former, kronisk form og akutt form.

I kronisk form oppstår betennelsen i kanten av tannkjøttet og mellom tennene. Betennelsen kommer vanligvis av at bakteriebelegg ikke blir børstet vekk eller tatt vekk av tanntråd. Ved god og regelmessig rengjøring med tannbørste og tanntråd forsvinner ofte betennelsen raskt.

Dersom betennelsen ikke rengjøres med god munnhygiene, kan den hos enkelte utvikle seg til en infeksjonssykdom i tannkjøttet som kan føre til at tennene løsner.

Slik kan du oppdage symptomer på tannkjøttsykdom

Tannkjøttsykdom rammer ofte vevet rundt en tann eller flere tenner. Sykdommen kan ramme hvem som helst, selv om man har fine og friske tenner uten hull.

Symptomer på tannkjøttsykdom er gjerne noe uklare med en gang, og ofte bruker pasienter lang tid før de tar kontakt med tannlegen slik at man får oppdaget tannkjøttsykdommen. En forklaring på dette er at ikke alle får blødninger i tannkjøttet. Faktisk er det noen som ikke får noen symptomer i det hele tatt i startfasen.

Noen ganger kan en tannkjøttsykdom også gjøre at man opplever dårlig ånde og generelt dårlig smak i munnen. Derfor bør man gå til tannlegen for å gjøre årlige undersøkelser slik at man kan avdekke eventuelle tannkjøttsykdommer på et så tidlig stadium som overhodet mulig.

Selv om det kan være vanskelig å oppdage symptomene med en gang, bør du ta kontakt med tannlegen dersom du merker at du har dårlig ånde og smak i munnen, du blør fra tannkjøttet eller har et ømt tannkjøtt, du merker at tannkjøttet trekker seg oppover, du har puss eller infeksjon rundt tennene og om en eller flere tenner er løse.

Hvordan kan jeg forebygge en tannkjøttsykdom?

Først og fremst er det veldig viktig å lytte til alle råd og tips som tannlegen din gir deg for å unngå tannkjøttsykdom. Ved å følge disse rådene kan du også unngå at sykdommen kommer tilbake dersom du allerede har hatt en tannkjøttsykdom.

Siden man ofte ikke merker selv at man har en tannkjøttsykdom tidlig, bør man komme inn til tannlegen for regelmessige kontroller og undersøkelser. I tillegg er grundig rengjøring i form av regelmessig tannpuss og tanntråd svært essensielt for å slippe unna en tannkjøttsykdom.

For noen kan behovet for ytterligere behandling være til stede, og da blir pasienten henvist til en spesialist innen tannkjøttsykdommer. Hver pasient vil ha behov for en individuell vedlikeholdsbehandling, noe som innebærer regelmessige undersøkelser og rens for å få bukt med sykdommen.

En tannklinikk for alle

Tannlege Baggethun ønsker alle velkommen, enten man er ung eller gammel. Vi er klare til å hjelpe deg om du ønsker å pynte på tennene for et penere smil, eller om du har av en alvorlig og vond tannlidelse.

Du kan være trygg på at du er sikret både en toppmoderne og en faglig god tannbehandling ved å besøke oss.

Er det lenge siden du har vært til tannlegen? Ikke nøl, ring oss i dag på tlf 61 23 17 00, eller ta kontakt med oss på vår hjemmeside.